gullers_logo_st_rgb
vart_att_veta
Prenumerera

På alla chefers midsommarbord: hundmat

Osäkra säkerhetsledare. Ny forskning visar att företagsledare inom cybersäkerhet inte är speciellt ledande när det handlar om att ”äta sin egen hundmat”, dvs använda sina egna tjänster för att bevisa deras värde. Tvärtom. Var fjärde chef på ett cybersäkerhetsföretag använder samma lösenord på jobbet som hemma och hälften loggar in på sociala medier med jobbdatorn. Lika många har också själva fått sina konton kapade. Ett osäkert beteende men med säker kommunikativ signal: ”våra tjänster klarar ni er utan” Från ITPro.com

CRM FTW! Megajätten Salesforce har gjort en poäng av att använda sin egen tjänst i hela företaget. Som en av världens största leverantörer av CRM-system, som det senaste decenniet blivit en allt mer affärskritisk funktion för allt fler organisationer, är det kanske nästan svårt att undvika att använda sin egen tjänst. Men sättet Salesforce använder sin ”dogfooding” för att själva lära sig om sin produkt och hitta förbättringsmöjligheter och för att bygga sin kommunikation borde inspirera fler. Från Salesforce.com

Jeff Bezos förste baksätesförare i rymden. Ska man som ledare föregå med gott exempel och använda sina egna produkter skadar det kanske inte om produkten är världens första passagerarfärja i rymden. Och det är kanske lättare att helt sonika bestämma att man tjingar två av tre lediga platser åt sig själv och sin bror om man heter Jeff Bezos. Hur som helst: 20 juli bär det iväg för Bezos och brorsan. Mot evigheten – och vidare! Från CNET

Hundmat är inte alltid gott, men för ledare borde det vara en basföda.

Varför är det värt att veta? Den som vill, vågar och kan använda sin egen produkt kommer alltid att kommuniceraa trovärdighet inför produktens fördelar och engagemang i produktens förbättringsmöjligheter. I fråga om att skaffa sig ett försprång i sin kommunikation är det ganska enkelt och lättsmält. Precis som hundmat.

Alla organisationer erbjuder inte säkerhetstjänster, CRM-system eller rymdresor. Men alla organisationer kan fundera över hur de använder sina egna medarbetare som företrädare för organisationens tjänster och produkter och vilka signaler vi sänder med små vardagliga beslut. Är din organisation en som låter medarbetarna käka andras mat? Då är det dags att se över midsommarmenyn.

 

presenterat av Oskar Kalmaru

Prata med någon som vet

Tidigare Värt att Veta