gullers_logo_st_rgb
vart_att_veta
Prenumerera

Var jobbar du - egentligen?

 

Mjukisbyxan här för att stanna. När ledande företag som Ford, Google och Lockheed Martin säger att stora delar av deras anställda kommer att arbeta i en hybridmodell efter pandemin så är det en föraning om vad som kommer bli det nya normala för de flesta. Företagen har lärt av den hastiga övergången till distansarbete att nyckeln till kreativa och produktiva medarbetare är att blanda schemalagd kontorsnärvaro med möjlighet till egenplanerat distansarbete. Mjukisbrallorna får dela galge med kavajen. Från Washington Post

Google söker sitt eget svar på framtidens kontor. Redan före Covid tog Google hjälp av sociologer som studerade socialiserande i Generation Z för att planera framtidens Google-kontor. Med erfarenheter tillagda från pandemin blev svaret ett transformerbart kontorslandskap i gränslandet mellan IKEA och Lego. Koncept med uppblåsbara mobila robotväggar och inloggningsbara skrivbord togs fram av Googles R&D-avdelning för byggda miljöer. Intentionen är att fokusera på möten och samarbete och att skapa avskilda enheter. Google säger välkommen tillbaka till kontoret, men Bye Felicia till det öppna kontorslandskapet. Från New York Times

Städer ihåliga som donuts. Effekterna av hemarbete stannar inte i hemmet eller på kontoret. Forskare har sett hur en minskad efterfrågan på att bo nära jobbet (eftersom man ändå jobbar hemifrån) pressar ned fastighetspriserna i amerikanska och brittiska städers centrum. Städerna börjar likna ”donuts” – ihåliga i mitten och med all aktivitet utdragen i en ring runtom. Det skapar kraftigt förändrade förutsättningar för allt från kollektivtrafik, vars finansiering från staden hotas när trafikströmmarna förändras, till butiker som ser sjunkande hyror men också ett krympande kundunderlag. Från VoxEU.org

 

Mjukisbyxorna sitter skönt men värdet av det fysiska mötet har kanske aldrig varit större än nu.

Varför är det värt att veta? Pandemin har ställt om prioriteringar och förväntningar på livet för miljontals människor. Förutsättningarna för fysiska möten har förändrats – nya sätt och miljöer har skapats som vi tidigare inte trodde var möjliga och värdet av att träffas på riktigt har ökat. Det finns många goda exempel och kunskap att bygga vidare från som kan lyfta din organisation in det nya.

Tiden förändras och rummet med det. Snart kommer stora grupper av medarbetare tillbaka till kontoret från över ett års tid av hemmaarbete. Nu är tillfället rätt att uppdatera det fysiska rummet – hemmet, kontoret och staden – för att ta till vara på den förändringsvilja som har uppstått under tiden. Jobben och samhället förväntar sig det.

presenterat av Igor Isaksson

Prata med någon som vet

Tidigare Värt att Veta

vart_att_veta (1)
vart_att_veta (1)
vart_att_veta (1)
Klimatpoletter och transparens
Skydd för integritet öppnar för innovation
Ojämlik hälsa tiger inte still